Svartsjuka

Etikett: 021-svartsjuka
Läst 2200 ggr
chick
0

Svartsjuka på fd flickvänner

Vet inte om jag är ensam om detta fenomenet, men jag kan bli väldigt svartsjuk på min pojkväns före detta flickvän. Hon umgås i samma kretsar och nu och då dyker hon upp som gubben i lådan. Jag vet att hon ville ha tillbaka honom under första tiden vi var ihop och att hon blev purken över att han träffade mig.

Varje gång han har vart ute och jag vet att hon har vart med så frågar jag ut honom om henne, för jag vill veta om hon har stött på honom eller så.

Vill verkligen kunna släppa detta, men det känns svårt när jag vet att hon alltid kommer finnas i bakgrunden. Eller så att säga i bekantskapskretsen…

Vad ska jag göra för att kunna släppa detta? Jag har aldrig i mina tidigare förhållanden vart svartsjuk, men nu är jag det, och det är ju tärande på mig och inte minst sagt vårat förhållande…

Någon mer än jag som känner igen sig?

Aviendha
0

Jo, lite smått. I mitt fal berodde det på att killen (korkat nog) skröt om att han hade haft sex 12 gånger på ett dygn med en tjej, men vårt rekord ligger på 3, och det är då inte(!) min lust som saknas. Det gjorde att jag länge klandrade mig själv och undrade vad som felades mig. Varför kan han inte lika ofta med mig? Varför vill han inte ha sex så ofta med mig? Ja du förstår. Jag hade väl turen att aldrig veta vem det var/är, eller att hon finns i krokarna för då hade jag väl blivit knäpp där en sväng ;)

Ja, som du säger tär detta mer än det ger. Det blir en ond spiral när man ger efter för kontrollbehovet och frågar ut, och ens partner tycker det är obehagligt att ställas mot väggen och inte ha ens tillit. Samtidigt är det svårt att sluta.

Vad jag skulle ha gjort är att prata ut med partnern om detta, och att det är jobigt med svartsjukan men att jag inte vill känna så. Bara att berätta kan lätta en börda som gör det enklare att hantera. Kanske kanb partnern även ge stöd då?

Annars kan man ju söka hjälp hos psykolog/kurator för problemet. Det är lätt att avfärda och svårt att koma ihåg: hon ville ha honom tillbaka men det ville inte han. Han valde dig, och inte nog med det, han valde dig ÖVER henne. Hade han velat ha henne hade han lämnat dig för henne redan.

Om hon stöter på honom har egentligen (även om jag själv är medvetn om att man inte riktigt ser det så;) ingen betydelse. Tänk dig själv; en kille i kassan på ICA flörtar för allt vad tygen håller med dig, inte betyder det att du vill ha honom? Nej precis. Du tackar för varorna och går. Samma med din kile. Hon kan vara som folk mest är, eller flörta som en blådåre men i slutändan är det hans val och han väljer dig för att du är det underbaraste han har. Glöm inte det =)